Fatima Iramdane – ny assistanschef

– Vi behöver vara unika och veta varför kunden vill välja oss. Därför ska vi skapa bra arbetsförhållanden för assistenter och uppdragschefer som då kan möta kunderna på ett bra sätt.
Fatima Iramdane, ny affärsområdeschef för assistansen i Curira Group, har tydliga framtidsmål för koncernens assistansverksamhet.

– Det här är början på en spännande resa. Men nu känns det jobbigt att inte kunna resa ut i landet och besöka alla kontoren. Corona sätter stopp. Visst, vi har Teams-möten, men jag tror mycket på det personliga mötet, säger Fatima Iramdane, som har sitt kontor i Göteborg.
Det har gått några månader sedan Curira Group AB bildades och nyligen blev hon affärsområdeschef för koncernens assistansverksamhet.

På högvarv
Fatima Iramdane, 36, är beteendevetare med inriktning sociologi. Parallellt med en intensiv studieperiod arbetade hon som personlig assistent. Dessutom skaffade hon familj och blev mamma. De senaste åren har hennes liv gått på högvarv.
– Jag är en person som trivs med att ha många bollar i luften. Då fungerar jag bäst, säger Fatima Iramdane och skrattar.
Hon började arbeta på ett bolag som erbjöd vård till ensamkommande flyktingbarn och ungdomar. Bolaget köptes upp av en annan koncern där hon sedan arbetade som verksamhetschef för HVB-hem för barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
På sommaren 2019 tackade Fatima Iramdane ja till erbjudandet att komma till Curira. Hon började i februari 2020.
– På min första dag kom beskedet att vi gått samman med en annan koncern och bildat Curira Group. Det var en häftig start, berättar Fatima Iramdane, som några månader senare blev affärsområdeschef för assistansen.
– Jag blev överraskad när frågan kom. Allt gick så snabbt. Men det kändes rätt att anta utmaningen, säger hon. 

Bygga organisation
Fatima Iramdane är tydlig med att hennes styrka är ledarskapet och kompetensen att bygga en organisation, som får möjlighet att erbjuda den bästa assistansen.
– Inom organisationen finns det många som kan assistansen bättre än jag. Min uppgift är att de får bästa förutsättningarna att använda den kunskapen så att vi får riktigt nöjda kunder. Jag vill skapa en organisation där vi alla hjälper och stöttar varandra för att klara det målet.
Samtidigt vet Fatima Iramdane att det finns många frågor kring verksamheten som hon snabbt vill svara på. Här är några exempel:

* Koncernen har många kunniga och engagerade medarbetare med åsikter om hur en bra assistans ska se ut. Är du redo för diskussioner?
– Javisst! Det värsta jag vet är känslan att det finns personer som har en fråga eller åsikt de inte vågar föra fram. Vi måste kunna prata med varandra, även om vi inte alltid är eniga. Det är i samband med dessa samtal vi utvecklar verksamheten. Man måste våga prata med mig.