Först utbildning till personlig assistent för sedan vara redo när anställningstillfället kommer.
Det är grunden till ett unikt arbetsmarknadskoncept som utbildnings- och matchningsföretaget AlphaCE och Lystra personlig assistans nu lanserar tillsammans.

– Det närmaste man kan komma i jämförelse är kandidatutbildningen till industrin. Men de är på en annan nivå, säger Jesper Gullstrand, HR-ansvarig på Lystra personlig assistans.
– Och då måste man vara anställd för att få utbildningen. Här vänder vi på detta och ger en introduktionsutbildning så att det går snabbare och lättare att komma rätt på arbetsmarknaden, säger Maria Mattsson Mähl, grundare av AlphaCE.
Hon fortsätter:
– I Sverige har vi generellt lutat oss åt Arbetsförmedlingens arbetsmarknadsutbildningar. Men nu tar vi saken i egna händer. Genom det här konceptet tar vi ett eget ansvar och arbetar konkret.

Assistansbehov
Assistansbranschen har generellt ett stort behov av att anställa personliga assistenter. Men har svårt att fylla behovet. Jesper Gullstrand vittnar om hur det ofta har gått till:
– Man lägger in en annons och hoppas att någon söker som det är möjligt att intervjua. Därefter görs en ny bedömning om den sökande är lämplig för jobbet. Ofta har den sökande liten insikt kring yrket.

Konceptet
Han tillägger att detta minskar möjligheten för en långsiktigt bra rekrytering.
Därför sjösätter nu Lystra och AlphaCE följande rekryteringskoncept:
1) AlphaCE skapar en lista med de personer, som efter en första gallring, bedöms vara redo att bli personlig assistent.
2) De potentiella personliga assistenterna får en introduktionsutbildning om yrket och branschen. De kommer att upptäcka att personlig assistent är ett svårt arbete.
3) I samband med, och efter utbildningen, finns personerna kvar på listan för arbetssökande.

Flera vinnare
Fördelen är att arbetsgivaren vet att här finns motiverade och kunniga personer som snabbt kan komma in i arbete.
– Uppstår situationer när vi snabbt måste anställa en assistent känns det bra att kunna kontakta AlphaCE i vetskap att de har klara assistenter. Ofta har snabbheten en stor betydelse, säger Jesper Gullstrand, som inte skulle bli bekymrad om någon person på nämnda lista skulle börja jobba hos en annan kund.
– Då gratulerar vi till jobbet. Samtidigt tror vi att det då finns en tacksamhet till Lystra som bidrog till den utbildningen. Det ser bra ut för Lystra att vi kunde hjälpa dem. Det viktiga är att vi genom detta har en aktiv kandidatbank med förberedda deltagare.
Detta koncept kommer att sjösättas så snabbt som möjligt och det innebär flera vinnare:
√ AlphaCE, som signalerar att detta är ett handlingskraftigt företag i en bransch som ofta anklagas för att ineffektiv och ofokuserad,
√ Lystra, som kan fylla sitt ständiga behov av personliga assistenter.
√ Arbetssökande, som får arbete som personlig assistent.
√ Kunden/brukaren, som får hjälp med ett bra liv.
Bilden visar Maria Mattsson Mähl, som är grundare av AlphaCE, och Jesper Gullstrand, HR-ansvarig för assistansen på Lystra.